Перейти до публікації

Що робити, якщо ви в Польщі натрапили на нечесного роботодавця


Mykola_

Рекомендовані повідомлення

Незважаючи на надзвичайну гостинність та різнобічну допомогу, яку воєнні українські мігранти отримують в Польщі, громадяни України не застраховані тут і від нечесних роботодавців, готових скористатися безпорадних станом, мовним бар’єром та недостатньою правовою обізнаністю українців. Зазвичай проблеми виникають через відсутність підписаного договору, затримку заробітної платні та жахливих умов праці, про які заздалегідь нічого не говориться в контракті. Тож що робити, коли ваші права у праці порушені?

Державна інспекція праці

Усіма питаннями, пов’язаними з контролем трудових відносин між працівником та роботодавцем, у Польщі займається Державна інспекція праці (Państwowa Inspekscja Pracy, скорочено PIP). Саме цей орган дбає про те, щоби працівники працювали на законних підставах, а роботодавець не порушував їхніх трудових прав. Тож, якщо ваші трудові права порушено, потрібно звертатися саме до PIP та писати скаргу. Працівник підприємства може написати скаргу, якщо:

- йому невчасно або не в повному об’ємі виплачується заробітна плата;

- із зарплати здійснюються незаконні відрахування;

- порушуються умови найму, повноважень та безпечної праці робітника;

- виникають проблеми, пов’язані з отриманням відпустки.

Згідно з новим законодавством, польські роботодавці не зможуть платити українцям менше, ніж співвітчизникам. При цьому майте на увазі, що до Державної інспекції праці має сенс звертатися лише коли між працівником та роботодавцем укладений саме трудовий договір (Umowa o pracę). Якщо ж співробітник працює на умовах таких договорів, як Umowa zlecenia або Umowa o dzieło, звертатися необхідно в загальнодержавні судові органи. Винятком може служити хіба що випадок, коли працівник підписав Umowa zlecenia в порушення закону, у той час, як мав працювати за трудовим договором. Інформацію про переваги та недоліки договорів, які підписуються під час працевлаштування, знайдете за посиланням.

Як подати скаргу на нечесного роботодавця

Заява в PIP подається через Окружну інспекцію праці (Okręgowy Inspektorat Pracy, скорочено OIP). Існують три доступні варіанти подання скарги: особисто принести заяву до інстанції, вислати її поштою або зробити це в електронному форматі (оберіть своє воєводство та заповніть необхідні поля в запропонованому формулярі). Звичайна письмова скарга складається в довільній формі та не має чітко встановленого формуляру, але за посиланням знайдете зразок заяви, яким можна скористатися. У тексті заяви обов’язково має бути зазначена така інформація:

- дата складення заяви;

- основна особиста інформація (ім’я та адреса) заявника;

- повна назва та юридична адреса підприємства, на яке складається скарга, з наданням даних того, на кого пишеться заява (ім’я, прізвища, адреси проживання);

- детальний опис конфліктної ситуації, щоби було зрозуміло, які саме трудові права заявника були порушені.

Зважайте, що, згідно з Трудовим кодексом, інспекція праці не розглядає анонімні скарги, але без вашого дозволу ваші особисті дані не вказуватимуться в протоколі та не надійдуть до роботодавця. До заповненого формуляру бажано додати скани документів, що підтверджують ваші трудові відносини з роботодавцем (трудовий договір) та інші записи, які можуть бути доказами порушення ваших прав (листування, аудіозапис телефонної розмови чи відеозапис). Володіння польською допоможе вам переконливіше відстоювати свою права, тож пропонуємо скористатися безкоштовними курсами польської мови.

Процедура розгляду скарги

Після отримання скарги інспектор розпочне перевірку роботодавця, встановлюючи достовірність обставин, про які було повідомлено заявником. Зазвичай така перевірка триває протягом 30 днів. Але може знадобитися й довше розслідування – максимально передбачений для цього законом строк два місяці. Для заявника цей процес відбувається безкоштовно, оскільки всі витрати бере на себе польська держава.

На основі перевірки складається спеціальний акт (протокол), куди вносяться всі виявлені факти та зауваження роботодавця. Якщо інспектором будуть виявлені та зафіксовані порушення, він прийматиме рішення щодо покарання недобросовісного роботодавця. Це може бути розпорядження, яке зобов’язує його усунути виявлені порушення, штраф або навіть судовий позов із метою встановлення трудових відносин. Після завершення перевірки інспектор має надіслати заявнику на вказану в скарзі поштову чи електронну адресу висновки та результат.

Якщо результати перевірки не задовольнили позивача, він має право оскаржити дії інспектора/поскаржитися на бездіяльність, написавши заяву на ім’я його керівництва у відповідний відділ OIP. Наступною інстанцією, якщо діло не зрушило з місця, може стати Główny Inspektorat Pracy у  Варшаві, а кінцевою ланкою є суд.

Позовна заява до суду з приводу трудових спорів

Зазвичай трудові позиви подаються до районного суду. Це стосується випадків, коли йдеться про встановлення наявності трудових відносин, оскарження звільнення або розірвання трудового договору без попереднього повідомлення. Якщо ж сума позову (сума грошей, яку вимагає працівник) перевищує 75 тисяч злотих, компетентним судом для розгляду такого питання буде окружний суд.

Позов подається в термін, який залежить від характеру справи. Наприклад, для оскарження звільнення надається 7 днів, для оскарження розірвання трудового договору без попереднього повідомлення працівника – 14 днів, у разі інших вимог (в тому числі у випадку не виплати зарплати) – 3 роки. Працівник не несе судові витрати, але:

- у разі оскарження скарги, стягується базова оплата в розмірі 30 злотих;

- коли сума позову перевищує 50 тисяч злотих, з позивача стягується 5% суми позову (якщо працівник не може оплатити обов’язковий збір, він може подати в суд заяву про звільнення від сплати судових витрат);

- якщо справа буде програна (було виявлено, що позов необґрунтований), суд може зобов’язати працівника оплатити витрати, пов’язані з розглядом справи.

Зважайте, що для розгляду питань за трудовими договорами, потрібно звертатися до спеціального трудового суду (Sąd pracy), а за цивільно-правовими – до звичайного.

Гаряча лінія Національної інспекції праці (PIP) в Польщі

Якщо ви не впевнені в своїх діях та маєте сумніви щодо порушення ваших трудових прав, завжди можна звернутися за безплатною консультацією до місцевого відділу трудової інспекції або задзвонити на гарячу лінію Національної інспекції праці для іноземців за телефоном 22 111 35 29. Співробітники інфолінії надають інформацію на семи мовах, у тому числі українською. Консультації можна отримати з понеділка по середу з 16.00 до 20.00. Консультанти гарячої лінії нададуть кваліфіковані рекомендації з приводу законного працевлаштування та вимог, яких необхідно дотримуватися, а також допоможуть скласти заяву-скаргу на роботодавця, якщо з його боку відбуваються протиправні дії

Посилання на коментар
Поділитися на інших сайтах

Приєднуйтесь до обговорення

Ви можете опублікувати повідомлення зараз, а зареєструватися пізніше. Якщо у вас є акаунт, увійдіть в нього для написання від свого імені.

Гість
Відповісти в темі...

×   Вставлено в вигляді відформатованого тексту.   Вставити у вигляді звичайного тексту

  Дозволено не більше 75 емодзі.

×   Ваше посилання було автоматично вбудоване.   Відобразити як посилання

×   Ваш попередній контент був відновлений.   Очистити редактор

×   Ви не можете вставити зображення безпосередньо. Завантажте або вставте зображення за посиланням.

×
×
  • Створити...